Muzeul din Bran

Primul registru este format din mobilierul (cufere, canapele, pat, masă) așezat la colțuri, așa cum am menționat mai sus; la marginea superioară a pereților, știfturile vopsite care atârnă pahare de sticlă, cămăși cu gât îngust și prosoape formează al doilea registru; al treilea registru decorativ este format din spațiul dintre știfturi și mobilier, acoperit de o țesătură cu dungi, ulterior de un covor „cu roți”, întrerupt de ferestre, între care este plasată o icoană.

Setul interior al locuinței din Bran este completat de prosoape adunate în mijloc, în formă de fluturi, așezate în jurul icoanelor sau pe covor.

În acest set interior întâlnim două sisteme care subliniază, tot la acest nivel, interferențele culturale transilvane și valah, și anume decorarea părții superioare a camerei, specifică stilului de decor transilvan, și țesăturile decorative policromatice, tipul prosoapele, obiceiul de a suprapune o oglindă, fotografii și icoane pe covorul de perete, amintind de un tip de valah de set interior.

De-a lungul evoluției interiorului casei din zona Bran, prosoapele trec de la modelele simple cu dungi la decorațiunile florale țesute; țesăturile se transformă treptat în covoare, la mijlocul secolului XX, când întâlnim setul geometric, apărând și covorul cu motiv floral, o influență a lânilor Moroieni care, în cele din urmă, se aplică în forme baroce pe un fundal negru.

Remarcabilă este tendința către colorarea vie, însoțită treptat de abandonarea tehnicilor tradiționale de pictură folosind culori vegetale. Sunt introduse galben, portocaliu și violet și, mai târziu, albastru deschis și verde, culori realizate cu „vopsele de magazin”.

La mijlocul secolului XX, mai întâi în satul Poarta, apare covorul „cu roți” cu fundal maro. Cam în același timp, mobilierul vopsit dispare treptat, fiind înlocuit cu mobilierul orașului și, în ultimele decenii, fabrica a realizat unul.

Sintetizând evoluția locuințelor Bran, muzeul în aer liber din Bran prezintă vizitatorilor o imagine a unui muzeu live, datorită prezenței creatorilor populari, sosiți din diferite regiuni etnografice ale țării. Sunt prezenți olari din Horezu și Corund, producători de instrumente populare din Muscel și Covasna, artiștii populari este domeniul țesăturilor și costumelor populare din zona Huedin, cojocari și țesători din Bran, sculptori în lemn din Vâlcea, Muscel și Dāmbovita și mulți alții. care, prin activitățile demonstrative ale priceperii lor, conferă un spectacol demn de orice muzeu, unde tradiția este integrată în noul model cultural, modelat la contactul cu valorile culturale universale.